Vi er glade for at have dig som instruktør/hjælpeinstruktør, og for at få det bedst mulige samarbejde, har vi nogle forventninger til dig:
- At du sørger for at vedligeholde dine kontaktoplysninger i medlemssystemet.
- At du løbende tjekker din mail, hvor vi sender info til dig, og forventer at du læser + responderer på det du modtager.
- At du deltager aktivt i arrangementer, stævner, møder, kurser, generalforsamling osv.
- At du hjælper med at holde orden i redskabsrummet dvs. sætte tingene på deres rette plads efter brug.
- Holde en god tone og kommunikere positivt til medlemmer, forældre og øvrige frivillige.
- At du er ansvarsfuld over for dine gymnaster, og bevidst om din funktion som rollemodel.
- Du skal behandle gymnasterne ens, dvs. møde børnene på det niveau de er og tage de nødvendige individuelle hensyn.
- Holder dig fagligt opdateret ved inspirations- og sikkerhedskurser
- Er med til at styrke ånden i foreningen.
- Møder forberedt op til træning.
- Kan tage imod en konstruktiv evaluering/vejledning
Sygdom: Er du syg eller forhindret i at komme, skal du give besked til en af de andre instruktører.
Du har ansvar for at holdet fungerer, både i træningen, men også socialt. Du skal hjælpe dine hjælpeinstruktører med at nå deres mål, samt skal du holde dem og holdet opdateret om arrangementer og anden relevant information fra foreningen.
Som instruktør har du også ansvar for at overholde foreningens ordensregler og samværspolitik. Du kan altid tage fat i bestyrelsen, hvis du er i tvivl om noget.
- Husker, at du har et ansvar overfor de gymnaster du træner.
På børnehold stoler forældre på, at du tager ansvar for deres børn og på andre hold stoler gymnasterne på, at sikkerhed og lignende er ok, når de kommer til træning. - Møder op hver gang
Både medinstruktører og gymnaster, er afhængige af, at du kommer hver gang, så det der er planlagt kan gennemføres. - Melder fra i god tid, hvis du bliver syg eller forhindret.
Dine medinstruktører skal måske ændre i det planlagte program, nå at aflyse træningen eller finde en anden til at hjælpe. - Møder op i god tid og er parat, når træningen starter
Der kan nås meget mere i en time, hvis alle de ting som skal bruges, er fundet frem. Det er også lettere at skabe ro, når gymnasterne kan se, at man er parat til tiden og til det man skal lave. - Lægger mobiltelefonen væk, så den ikke forstyrrer træningen.
Når du har ansvar for andre, kan du ikke samtidig koncentrere dig om at sms’e eller snakke i mobiltelefon. - Deltager på møder og aktiviteter, såfremt det er muligt – husk at melde til/fra.
Det er vigtigt, at information du modtager om kurser, instruktørmøder, aktiviteter osv., som også vedrører din hjælpeinstruktør, bliver givet videre.
Du er som instruktør ansvarlig for registrering af nye gymnaster. Det er meget vigtigt at nye gymnaster bliver opfordret til at registrere sig ved online betaling.
Vi forventer at du som instruktør, deltager i forskellige kurser, som kan dygtiggøre dig som instruktør.
En funktion som Rytmeinstruktør betyder:
- Man kan organisere og systematisere en træning
- Man kan samarbejde med andre instruktører og bestyrelsen
- Man kan motivere gymnasterne til den ugentlige træning
- At man kan planlægge springopstillinger og tilrettelægge et opvisningsprogram
- Lave sæsonplan
- Man bestiller opvisningstøj i god tid
- Sørger for at tilmelde ens holde til DGI’s forårsopvisninger (hvis holdet deltager)
- Man udarbejder en holdbeskrivelse til hjemmesiden inden sæsonstart
Kvalitet:
- Man holder sig opdateret på, hvad der sker i gymnastikmiljøet, lader sig inspirere af dette og udvikler sig
- Man er med til at sikre høj kvalitet af træningerne og opvisningsprogrammet
Som Springinstruktør er du med til at sikre sikkerheden i foreningen – ikke kun for gymnasterne, men også modtagere på holdet. Samtidig er du med til at sikre gymnasterne udvikler sig på deres eget niveau.
En funktion som Springinstruktør betyder:
- Man kan organisere og systematisere en træning
- Man kan samarbejde med andre instruktører og bestyrelsen
- Man kan motivere gymnasterne til den ugentlige træning
- At man kan planlægge springopstillinger og tilrettelægge et opvisningsprogram
- Man uddelegere modtageropgaver, som passer til de enkelte instruktørers niveau
- Man er tilpas sikker i sin modtagning til at kunne vejlede og udvikle sine medinstruktørers/hjælpeinstruktørers færdigheder
- Lave sæsonplan for læringsforløb for springdelen
- Man bestiller opvisningstøj i god tid
- Sørger for at tilmelde ens holde til DGI’s forårsopvisninger (hvis holdet deltager)
- Man udarbejder en holdbeskrivelse til hjemmesiden inden sæsonstart
Kvalitet:
- Man holder sig opdateret på, hvad der sker i gymnastikmiljøet, lader sig inspirere af dette og udvikler sig
- Man er med til at sikre høj kvalitet af træningerne og opvisningsprogrammet
- Man er med til at sørge for at springsikkerheden er i top
Som Hjælpeinstruktør vil du lære, hvad det vil sige at være instruktør. I løbet af sæsonen udvikler du dine kompetencer og prøver grænser af. Sørg for at tale med instruktøren om, hvad du gerne vil lære. Du får tilbudt et hjælpeinstruktørkursus, hvis du ikke allerede har fået det.
- Giver instruktøren besked i god tid, hvis du bliver syg eller bliver forhindret.
- Deltager aktivt og fremstå som et godt eksempel, for de gymnaster, du er med til at undervise.
- Lægger mobiltelefonen væk, så den ikke forstyrrer træningen.
- Deltager på møder og aktiviteter, såfremt det er muligt – husk at melde til/fra.
- Være interesseret i at deltage på kurser
Det er vigtigt du selv prøver at sige, hvis du gerne vil inddrages i undervisningen. Du får måske mere og mere lyst til at prøve at undervise i løbet af sæsonen.
Du må gerne tage initiativer og komme med ideer til for eksempel nye lege, redskabsopstillinger og opvarmningsaktivitet. Du skal også sige fra hvis du føler der bliver lagt for meget på dine skuldre eller du føler dig usikker.